keskiviikko 16. maaliskuuta 2011

Keventävää kanakeittoa

Olin joskus takavuosina mukana Maikkarin Keventäjissä ja sainkin kevennettyä 12 kiloa, joista olen onnistunut kotiuttamaan suurimman osan takaisin.
Keventäjät on ihan ookoo-ohjelma, koska siinä saa syödä mitä haluaa, mutta sallittu kalorimäärä kyllä panee miettimään päivittäisiä ruoka-annoksia. Se siis vaatii kuria ja suunnitelmallisuutta, jota minulla ei tällä hetkellä ole.
Mielestäni yksi ehdoton juttu oli myös se, että tein töihin eväslounaan ja välipalat. Sillä tavalla välttyi lounasruokalan mahdollisilta houkutuksilta ja karkkikioskin suklaapatukoilta.

Keventäjien ohjeissa oli monia mainioita ruokia, mutta ehdottomasti useimmin olen tehnyt superhelppoa broiler-kasviskeittoa. Se valmistuu kolmessa vartissa ja on todella maukasta.
Keiton voi tietenkin tehdä marinoimattomasta broilerin filesuikaleista (300 g), mutta minä olen ostanut pari keskikokoista broikun rintafilettä kaupan grillitiskiltä ja pilkkonut ne.

Aluksi kuullotan sipulisilppua rypsiöljytilkassa, jonka jälkeen lisään litran vettä sekä purkillisen tomaattimurskaa. Seos saa kuumentua kiehuvaksi ennen kuin lisään sekaan pari kanaliemikuutiota ja noin 1½ desiä esikypsennettyjä kokonaisia ohrasuurimoita sekä ripauksen sokeria, koska keitoksessa on tomaattimurskaa.
Nyt keitos saa jäädä kiehua kopsuttelemaan vajaaksi puoleksi tunniksi.

Seuraavaksi lisään kattilaan kuutioidun broilerinlihan ja pussillisen kasvissuikaleita. Keitto saa kiehua edelleen 10 minuuttia. Lopuksi ripsautan mukaan vähän suolaa ja mustapippuria sekä timjamia.
Sitten maukas ja keveä kanakeitto on valmista syötäväksi.

Esikypsennän kokonaisia ohrasuurimoita isomman erän ja pakastan niitä pikkuerinä esimerkiksi tällaisia keittoja varten. Ohrasuurimnot ovat mielestäni oiva, ruokaisa lisä keitossa. Se on minun mielipide.

2 kommenttia:

  1. OK, en oo kokeillu, vain puuroa niistä uunissa tehnyt. Muuten maukkaannäköistä kyllä :)

    VastaaPoista
  2. Tämän kokkaaminen on helppoa kuin heinänteko!

    VastaaPoista