lauantai 2. marraskuuta 2013

Ässä hihasta

En tiedä, mikä päähänpisto minulle tuli, mutta minun oli pakko kokeilla ässien leipomista.
Ystäväni Matun kaneliässät ovat suussasulavia, mutta toisaalta ihanan rapsakoita. Työkaverillani Vuokollakin taitaa olla sama ohje, koska hänenkin tarjoamat ässät vievät kielen mennessään.

Pyysin Matulta ohjetta ja paluupostissa tuli "Vilman ässät"-resepti. No, minä muutin nimeksi Matun ässät, vaikka kyllä ne nyt ovat minun ikiomia!

Taisin haukata liian ison palan kerralla.

Taikina on helppo juttu: 250 g voita ja 125 g sokeria vaahdotetaan, sekaan heitetään yksi muna ja lopuksi 375 g AnniHelena-venhäjauhoja, joihin on sekoitettu 1 tl vaniljasokeria, ½ tl soodaa ja ½ tl leivinjauhetta.
Sitten vaan pyöritellään taikinapötköjä, jotka kieritellään sokeri-kaneliseoksessa ja väännetään pellille ässäksi.
Leivonnaiset paistetaan 200-asteisessa uunissa kauniin ruskeiksi.

Matu kertoi loihtivansa annoksesta 85 ässää, mutta kyllä minun käsiala oli niin laajakaarista, että sain hädin tuskin 55 S-kirjainta ja nekin kaikki enemmän tai vähemmän rumia. Ei onnistunut, ei.
Saattaapi olla, että tilaan ässät tarvittaessa reseptin omistajalta.

Joku näistä on varmasti suhuässä!

Harvat valioyksilöt


1 kommentti:

  1. Hihhih, taitaa tosiaan olla jokunen suhuässä mukana. Olisiko pötkylän pituudella osuutta asiaan? Onnistuneisiin ässiin tarvitaan korkeampaa matematiikkaa ja fysiikasta aineen lämpölaajanemista koskeva osuus, joten enpähän arvostele enempää. Maku on tärkein!!

    VastaaPoista